woensdag 7 april 2010

Paddestoel

'Nou', zei zij kort. Al eerder had ze gemeld dat het haar dag niet was; iets met stofzuigen, het einde van het nieuwe Harry Potter-boek en een vriendje dat ergens in Verweggiestan zit - om niet te spreken over het maandelijkse probleempje. 'Dat weet jij vast beter, hoor', vervolgde ze: 'maar ik denk aan het opdrogen van deodorant. Je weet wel, met zo'n leuk paddestoelvormpje, zo'n crème dat moet opdrogen voordat je een t-shirt aandoet'.

Binnen deze spatie en de eerstvolgende punt gaan in Afrika tig kinderen dood. In Brazilië weten ze dankzij de lieflijke NOS-correspondente sinds vandaag dat een start- en landingsbaan van minder dan twee kilometer in een woonwijk de potentiële plek voor de grootste ramp in de geschiedenis van dat land is - of was, het is hoe je het leest. Oprah doet weer eens iets voor haar zwarte medemens door de democraat Obama te steunen voor zijn kandidaatstelling. In Nederland is het 'hangen' uit, maar het wedstrijdje spoorwegovergangoversteken bij een naderende trein hip en happening. In Duitsland doen ze de tour niet meer uitzenden, terwijl de NOS ons blijft martelen met Mart Smeets - nomen est omen, iemand?

Heer-lijk, die digitale wereld. Binnen een aantal seconden weten we wat er honderden of zelfs duizenden kilometers van ons gebeurde, gebeurt of gaat gebeuren. Globalisering is fijn. Tenminste, voor doemdenkers, pessimisten, cynici en mensen die bij nieuwsmedia werken. Ook voor ons, doen zij ons voor. Toch twijfel ik. Alles wat ik de godganse dag verneem van Sascha en co. is drama en ellende. Wat kan ik eraan doen? Niets. Globalisering is fijn. Niemand heeft enige macht iets te veranderen aan hetgeen ze horen op teevee. Zelfs Oprah kan middels een of ander tuinfeestje niet regelen dat het Palestinaconflict wordt opgelost - alhoewel ik het mij wel visualiseer. Nieuws is een nieuwe vorm van sado-masochisme en ten minste anderhalf miljoen mensen doen eraan als zij kijken naar Philip Freriks en zijn fetisj voor de Franse taal.

'Weet je...', deed ik nonchalant overkomen met een enkele smiley: 'Daar schrijf ik over. Mislukt het, dan mislukt het'. 'Ik ken een meisje dat Joanne heet, dat is een klein beetje Jo en ze heeft een web-log', vulde het folterend witte MSN-scherm. In spanning wachtte ik op het vervolg, kijkend naar het '... typt bericht' onderin. 'Jo in the Cottage, dat is aan elkaar JointheCottage', deed ze enthousiast overkomen met een enkele smiley. Het leven kan zo mooi zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten